info-img

NVE søker leder til seksjon for grunnvann- og vassdragskonsesjoner

NVE søker leder til seksjon for grunnvann- og vassdragskonsesjoner

 

Som seksjonssjef for grunnvann- og vassdragskonsesjoner vil du få ansvar for å lede arbeidet med saksbehandling av vassdrags- og grunnvannstiltak som ikke gjelder kraftverk. Seksjonen har ansvar for NVEs bidrag til en god forvaltning av vassdragsvernet. Dette innebærer å legge til rette for drikkevannsforsyning, produksjon av settefisk, og andre samfunnsnyttige formål. Gjennom konsesjonsbehandling og konsesjonspliktvurdering etter vannressursloven skal seksjonen ivareta viktige verdier i vassdraget og bidra til en helhetlig vassdragsforvaltning.

Du vil jobbe med viktige forvaltningsområder som har stort fokus i dagens samfunn. Som seksjonssjef vil du ha det overordnede ansvaret for en variert saksportefølje innen vassdragsforvaltningen, der du vil jobbe tett med faglige sterke medarbeidere i seksjonen. Du vil lede en engasjert gruppe som tar stort ansvar. Du er en støttende leder når det trengs, og har et ønske om å hjelpe andre til å lykkes, både i seksjonen og på tvers i NVE.

Seksjonen har 12 medarbeidere, fordelt på NVEs hovedkontor i Oslo og 4 regionkontor. Stillingen innebærer personal- og budsjettansvar. Du vil rapportere til direktør for energi- og konsesjonsavdelingen. Avdelingen har 170 medarbeidere fordelt på 7 seksjoner. Avdelingen har et bredt ansvar for analyser, utvikling av kraftsystemet og konsesjonsbehandling av nett, kraft- og vassdragstiltak. Du vil inngå i avdelingens ledergruppe, og vil samarbeide med flere av de andre seksjonene i avdelingen. Du vil også ha et tett samarbeid på tvers i NVE. Kontorsted vil være på NVEs hovedkontor på Majorstua i Oslo eller på et av regionkontorene.


Arbeidsoppgaver

  • lede kompetente og engasjerte medarbeidere i en kunnskapsorganisasjon med ansvar for viktige beslutninger
  • ansvar for konsesjonsbehandling, og sørge for effektiv og god konsesjonsbehandling av saker som omhandler uttak av vann til andre formål enn energiproduksjon
  • effektiv veiledning knyttet til seksjonens fagområde
  • mediehåndtering
  • bidra strategisk og aktivt i avdelingens ledergruppe og bidra til godt samarbeid på tvers av NVE
  • bidra til den digitale utviklingen i organisasjonen
  • ta ansvar for at seksjonen leverer gode utredninger og annet faglig arbeid knyttet til seksjonens kompetanseområder
  • strategisk utvikling av fagfeltet
  • drive kontinuerlig forbedringsarbeid, og ta i bruk nye arbeidsformer og digitale løsninger
  • samarbeide med andre etater for å sikre godt forankrede beslutninger og leveranser
  • jobben vil innebære noe reisevirksomhet, blant annet for delta på befaringer. Omfanget vil variere etter saksmengde og type

Kvalifikasjoner

Krav:

  • relevant høyere utdanning fra høgskole eller universitet på masternivå. Relevant arbeidserfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet
  • gode samarbeidsevner
  • erfaring fra, eller god kjennskap til, offentlig forvaltning
  • kommunisere godt både skriftlig og muntlig på norsk
  • erfaring med ledelse av komplekse prosesser eller prosjekter
  • trygg i lederrollen i møte med interessenter, samarbeidende organer og offentligheten
  • evne til strategisk og langsiktig tenkning for utvikling av arbeidsprosessene, samtidig som de daglige oppgavene løses effektivt


Ønskelig/fordelaktig:

  • kjennskap til saksbehandling og gjerne konsesjonsbehandling
  • erfaring med etablering og bruk av digitale løsninger i arbeidsprosesser
  • evne til å lede i en organisasjon i utvikling og omstilling
  • erfaring med strategiutvikling og oppfølging
  • ledererfaring med personalansvar fra kunnskapsvirksomhet
  • førerkort klasse B

Personlige egenskaper

  • du bygger kultur for samarbeid og utvikling
  • du har god rolleforståelse
  • du er strategisk og opptatt av helhet
  • du er åpen, initiativrik, handlekraftig og resultatbevisst
  • du er endringsorientert, ser muligheter og tar initiativ til nye løsninger

Personlig egnethet tillegges vekt.

Vi tilbyr

Som medarbeider i NVE blir du en del av en sterk kunnskapsorganisasjon med et utstrakt tverrfaglig miljø. Vi er opptatt av at våre medarbeidere skal ha rom for personlig utvikling, og gode muligheter for faglig utvikling. Du vil få varierte og utfordrende oppgaver med innflytelse på viktige samfunnsområder.

I NVE har vi tilbud om trening i arbeidstiden, treningsrom og et aktivt bedriftsidrettslag. Du kan delta i mange ulike aktiviteter sammen med gode kolleger. Vi har en familievennlig og fleksibel personalpolitikk, og er opptatt av at våre medarbeidere skal trives og ha det godt på jobb i alle livsfaser. Vi har gode arbeidstidsordninger (fleksitid, sommertid, betalt overtid), og medlemskap i Statens pensjonskasse som blant annet gir gode lånebetingelser.

Vi tilbyr lønn etter avtale i henhold til NVEs lønnspolitikk med innplassering i stillingskoden seksjonssjef (1211). Endelig innplassering avhenger av kvalifikasjoner. Fra lønnen trekkes pensjonsinnskudd etter gjeldende regler.

Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det tilrettelegger vi for. Hos oss kan man inngå avtale om delvis hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre i henhold til NVEs gjeldende retningslinjer.

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller minoritetsbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har minoritetsbakgrunn, funksjonsnedsettelse eller hull i CV-en Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

Kompetanse og erfaring må dokumenteres med CV, vitnemål og attester. Vi ønsker at du legger ved vitnemål og attester elektronisk til søknaden. Søknadspapirer returneres ikke.

Hvis du ønsker å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten, må du begrunne dette. Vi varsler deg hvis vi ikke tar ønsket ditt til følge. Du vil da få muligheten til å trekke søknaden før offentliggjøring.

Ved behov kan det bli gjennomført en utvidet referansesjekk av kandidat(er) som blir innstilt. Dette innebærer en dokument- og kildekontroll for å bekrefte opprinnelse og gyldighet.

Om arbeidsgiveren

NVE forvalter Norges vann- og energiressurser til det beste for samfunnet. Vi sørger for at strømmen blir levert, vi overvåker og varsler naturfare, vi holder tilsyn med kraftbransjen, vi utvikler regelverk, vi behandler søknader om ulike konsesjoner innen vann og fornybar energi og vi sikrer bebyggelse mot naturfare. Forskning og internasjonalt utviklings samarbeid er også viktige arbeidsområder for oss, i tillegg til at vi er nasjonal faginstitusjon for hydrologi.

NVE har hovedkontor i Oslo og regionkontor i Tønsberg, Hamar, Førde, Trondheim og Narvik. I tillegg har vi fjellskredovervåking på Stranda og i Kåfjord. Til sammen er vi 600 ansatte med tverrfaglig kompetanse. NVE er et direktorat underlagt Olje- og energidepartementet.


NVE har mål om å være en klimabevisst og bærekraftig virksomhet og vi jobber aktivt med å redusere vårt eget klimafotavtrykk.
nve
Stillingstype: fast
Arbeidssted: Middelthuns gate 29, 0368 Oslo
Kontakt:

Inga Nordberg
Avdelingsdirektør
Telefon: 90 98 36 28

Christina Wachter
HR-kontakt
Telefon: 92 06 52 15

Søknadsfrist: 05.01.2025

Vil du lykkes med rekruttering? 
Stillingsannonsering i DN Media Group sikrer din bedrift det viktigste. 

NÅ RIKTIGE MÅLGRUPPER

Våre lesere jobber innen fiskeri, havbruk og maritim næring.

HØY SYNLIGHET

Annonsen vises på forsidene til Fiskeribladet.no, IntraFish.no og Kystens.no

LINKEDIN-DELING

Din stilling blir delt på MarinJobb sin LinkedIn-konto

Våre annonseprodukter og priser

Basic stilling

12 900 Kr

  • Stillingen vises i sin helhet med logo i stillingskarusellen på forsiden av på IntraFish.no, Fiskeribladet.no, Kystens.no og MarinJobb.no frem til søknadsfrist
  • Annonseres i nyhetsbrev i begge våre sjømatmedier
  • Annonseres på MarinJobb sin Facebook og LinkedIn side
  • Stillingen vises på artikkelsider, SISTE JOBBER
  • Video om din bedrift i stillingsannonse

Kontakt-1
 

 

Ukens stilling 

19 900 Kr

  • Stillingen vises i sin helhet med logo i stillingskarusellen på forsiden av på IntraFish.no, Fiskeribladet.no, Kystens.no og MarinJobb.no frem til søknadsfrist
  • Annonseres i nyhetsbrev i begge våre sjømatmedier
  • Annonseres på MarinJobb sin Facebook og LinkedIn side
  • Stillingen vises på artikkelsider, SISTE JOBBER
  • Video om din bedrift i stillingsannonse
  • Rapport underveis på hvordan stillingen går, med tips til optimalisering
  • Frontes med et banner over de andre stillingene i stillingskarusellen

Kontakt-1

Kontakt oss

E-post: annonse@marinjobb.no
Telefon: 55 21 33 00

Find a Job

 

Kontaktskjema